wtorek, 9 lipca 2024

nie żyje Jerzy Stuhr

Umarł Jerzy Stuhr - aktor genialny, wielowymiarowy, wszechstronny - zarówno w dramacie czy komedii. Obejrzałbym z jego udziałem każdy film, i kto wie, czy nawet to nie fakt. Wypowiadam te słowa ze szczególną dumą, ale też pewnego rodzaju odwagą; w naszym politycznie poróżnionym społeczeństwie nie wszyscy pozwalają zachwycać się sztuką lub jej kreatorami, jeśli coś nie idzie po ich toku czy światopoglądzie. Niestety, mnie także przeszkadzają artyści, czy to kina, czy muzyki, którzy zbłądzili na jakkolwiek fanatycznie, ale czynię wszystko, by te niedoskonałości nie przysłaniały mi żadnego talentu. Dlatego oglądam, słucham, podziwiam, bez względu na ewentualne niedoskonałości. Kto ich nie ma, niech pierwszy rzuci kamieniem.
Pan Jerzy na ekranie wymiatał. Prawdopodobnie na teatralnych deskach także, ale niestety tych w jego wydaniu nie dostąpiłem. A Teatr Telewizji się nie liczy. Teatr jedynie na żywo. Wtedy, gdy trzeszczą fotele, unosi się kurz, ze sceny czuć każde brzucha burknięcie i słychać najdrobniejsze sapnięcie czy chrząknięcie. Teatr możliwy jedynie, gdy aktor zrobi wrażenie nawet na takim Ferdynandzie Kiepskim, który to razu pewnego, po powrocie z jednej z awangard na swoje pięterko przy Ćwiartki trzy przez cztery, zwraca się do Paździocha: widziałeś pan, jaki to wybitny aktor? Pił wodę, a gębę wykrzywiał jak po wódzie. I tak właśnie czułem Jerzego Stuhra. Gdy kamera tylko dopadła go na ekranie wierzyłem w każdą wypowiedzianą z jego ust kwestię, chłonąłem mimikę, wyuczony ze scenariusza uśmiech lub wściekłości żar. Bo Jerzy Stuhr zagrać, zagrałby wszystko. A tak potrafią artyści kompletni i wtedy są kimś. Jerzy Stuhr to był/jest prawdziwy Ktoś!, i nie wyszarpnie mu tego żaden troll, hejter czy inny nieudacznik.

a.m.

"NAWIEDZONE STUDIO"
w każdą niedzielę od 22.00 do 2.00

na 98,6 FM Poznań (Radio Afera) lub
afera.com.pl


"USPOKOJENIE WIECZORNE"
w każdy poniedziałek od 22.07 do 24.00
na 100,9 FM Poznań (Radio Poznań) lub radiopoznan.fm