niedziela, 5 marca 2023

odszedł Wayne Shorter

I znowu się rozgościła umieralnia. Same takie wieści, że ech. W czwartek umarł mój sąsiad i właśnie klepsydrę na głównych drzwiach wywiesił ktoś z jego bliskich. A ja tu jeszcze dorzucę Wayne'a Shortera - światowej popularności saksofonistę, muzyka m.in Weather Report, zespołu, który choć nie z mojej półki zainteresowań, to jednak cztery kompakty na półce mam. Moje niedżezowe ucho wyjątkowo ceni sobie kompozycję "Mysterious Traveller". Kiedy miałem 14/15 lat numer ten robił na mnie pioruńskie wrażenie. Niepokojąca atmosfera złowieszczego pianina Joe Zawinula do teraz przyprawia mnie o dreszcz, podobnie jak niegdyś działał na mnie demoniczny głos Steve'a Goulda z Rare Bird. Oczywiście Weather Report i Rare Bird to dwie odległe planety, jak Wenus i Saturn, lecz za łącznik niech posłuży fakt, iż oba te miejsca budzą respekt i strach.

Dobrze niekiedy robi mi posłuchanie płyty "Heavy Weather" (z m.in. bardzo znanym "Birdland"). Płyty w większości nastrojowej, z dużą ilością wykwintnego pianina oraz 'nocnego' saksofonu Wayne'a Shortera. I z całej teki Weather Report poleciłbym właśnie ten album, choć nie znam wszystkich i szczerze nie odczuwam zamiaru. Dżezu 'Pogodowego Raportu' dobrze mi się słucha, gdy coś mi w życiu zawiruje. Po takim nieuporządkowanym muzycznym kotle łatwiej się później pozbierać, naprostować.
Ale, ale... Wayne'a Shortera mamy też epizodycznie na płytach z działu 'pop rock'. Nie ma tego za wiele, acz jednak coś tam w końcu jest. Polecam pierwszy i zarazem tytułowy numer na longplayu Dona Henleya "The End Of The Innocence", gdzie Shorter obsługuje saksofon sopranowy, natomiast Bruce Hornsby pianino. I jeszcze dorzucę album Steely Dan "Aja". Tu także numer tytułowy, w którym Shorter tym razem na saksie tenorowym, natomiast w chórkach Eagles'owy Timothy B. Schmit.
Także, tego... i by nie było, proszę zerknąć do rozpiski audycji z dnia 21 lutego 2021 r. , tam stoi czarno na białym moja prezentacja numeru "Ponta De Areia" z albumu Wayne'a Shortera "Native Dancer" - nagranego ze znaczącym udziałem Miltona Nascimento. A więc, z tym jazzem, chyba nie jest u mnie tak źle. 

a.m.


"NAWIEDZONE STUDIO"
w każdą niedzielę od 22.00 do 2.00

na 98,6 FM Poznań lub afera.com.pl

 

"Nawiedzone Studio dla tych, którzy wiedzą, co w muzyce najpiękniejsze"