niedziela, 10 maja 2015

TOMASZ STAŃKO New York Quartet - 9.05.2015 - Aula UAM Poznan

Wybraliśmy się wczoraj z Żonką do Auli na koncert Tomasza Stańko. Robi wrażenie, prawda? "Niestety" - elitarnie robi. Ja - rockowa dusza - obejrzałem i posłuchałem wczoraj koncertu dżezowego. Inna sprawa, że takiego z najwyższej półki. Na zaproszenie Agencji Koncertowej "Ranus". Z miejscami na balkonie, tuż nad sceną, po lewej stronie. Gdzie na pewno było słychać nieco gorzej, niż na "akustycznym" parterze, a i widać niestety także. Z mojej loży uchwytny był Tomasz Stańko, perkusista oraz kontrabasista. Aby ujrzeć (forte)pianistę musiałem już podnieść tyłek z krzesła, co przytrafiło mi się ze trzy-cztery razy.
Przyznam, iż kompletnie nie czuję takiej muzyki, co nie przeszkadza mi jej docenić. Gra Tomasza Stańko naprawdę fantastyczna. Brzmienie, wtręty, unisona - robiły wrażenie. Towarzyszące mu czarnoskóre trio, grało w transie jak opętane, a to lubię. Każdy kto ceni wirtuozerię, zapewne był zachwycony, nawet jeśli rockowej duszy (jak tej mojej) zabrakło choćby elektrycznej gitary. No, ale to jazz, a nie jazz rock.
Nie opowiem Państwu niczego więcej. Nie znam tytułów nagrań, a już tym bardziej całych płyt. Konferansjer zapowiadając przedstawienie zdradził, że będziemy świadkami nowych nagrań, które dopiero pojawią się na nadchodzącym albumie, ale ile z niego ów sceniczny kwartał zagrał de facto, to.....
Dawno nie byłem na koncercie w odzieniu wykraczającym poza rock'n'rollowe normy. Koszula z kołnierzykiem (brrr!!! - nie cierpię, ale czego się nie zrobi dla idei) zamiast ukochanych dżinsów i t-shirtu. Mimo to, podobało mi się. Ciekawe kolejne muzyczne doświadczenie. Koniec końców, zobaczyłem legendę polskiego jazzu, którą nawet niegdyś przesympatycznie sparodiował Marian Paździoch w odcinku Kiepskich "Cały ten jazz". Tyle, że tamten Jazzman, zamiast trąbki, grał na saksofonie, za to wyglądał ....
Fajny wieczór, miły koncert, nawet jeśli w nieco przyciasnawej na balkonie Auli. Warto było.


  

Andrzej Masłowski


Radio "AFERA" 98,6 FM (Poznań)  - www.afera.com.pl

"NAWIEDZONE STUDIO",
w każdą niedzielę od godz. 22.00 do 2.00



"... dla tych, którzy wiedzą co w muzyce najpiękniejsze"