THE RYSZARD KRAMARSKI PROJECT
"Sounds From The Past"
(LYNX MUSIC)
***1/2
Pamięta ktoś płytę Framauro "Etermedia"? Rzecz wydaną w 1998 roku w świeżutkiej wówczas wytwórni Lynx Music. Była to pierwsza płyta w otwierającym się właśnie firmowym katalogu, którą wydano w mikroskopijnym nakładzie 500 egzemplarzy, z czego większość sprzedano we Francji, Japonii i Polsce. Niedawno wspomnianym wydarzeniom stuknęła dwudziestka. Z racji tej, Ryszard Kramarski - inicjator obu tych projektów - postanowił sprawę upamiętnić, realizując już w otoczeniu aktualnie skupianych wokół siebie muzyków, współczesne spojrzenie na kompozycje ze wspomnianej "Etermedii". Tym samym pozmieniało się wszystko. Dla przykładu, zamiast śpiewającego wówczas Stanisława Kramarskiego, tym razem dawne kompozycje opatuliła swym głosem Karolina Leszko. Ich tytuły także uległy przeobrażeniom. I tak, "Baśniowe Alternatywy cz.2" obecnie zwą się "The Fairy Tales Of A Stranger", i są za sprawą absolwentki wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej w Katowicach Karoliny Leszko delikatniejsze i cieplejsze. Choć to wciąż ten sam klasowy rock progresywny. Wielobarwności dopełniają jeszcze subtelne, niemal kolażowe klawisze oraz grający przemiennie - zadziornie/łagodnie (najczęściej jednak filigranowo) - Marcin Kruczek. Ach, zapomniałbym, z dawnej polskojęzycznej "Etermedii" przeskakujemy do angielskich tekstów, a więc zrobiło się światowo.
Pomimo wielu wad pierwowzoru (przeciętna produkcja, słaby wokalista) lubię "Etermedia" na tyle, iż do nowej jego wersji nie od razu nabrałem przekonania. Jednak z czasem połknąłem bakcyla. Obecnie obcowanie z "Sounds From The Past", projektu The Ryszard Kramarski Project, sprawia mi sporo frajdy. A poza wspomnianą 7-minutową "The Fairy Tales Of A Stranger", najchętniej zapętlam podobne w nastroju "Please Stop The Time" (dawniej jako "Zatrzymać Czas"), "We Know Nothing" (wcześniej występujące jako "Poznać Siebie") oraz finałową, tytułową, a jednocześnie instrumentalną repryzę "Sounds From The Past" (niegdyś pt. "Astronomus Framauro").
Sądzę, iż entuzjaści takich formacji, co Marillion, Jadis bądź Camel, rozsmakują się w gitarowych solówkach Marcina Kruczka, a pomimo iż Karolina Leszko nie jest drugą Sonją Kristiną czy Annie Haslam, jej głos, który sprawnie koresponduje z pejzażowo-baśniową muzyką Ryszarda Kramarskiego, także przyciągnie niemało zwolenników.
Właściciel Lynx Music, Ryszard Kramarski, nie tylko pełni na płycie rolę instrumentalisty klawiszowego oraz kompozytora, ale także jej producenta. Jednocześnie od lat posiada mocną pozycję na krajowym prog/rockowym rynku, gdyż obok wspomnianego, a "dezaktywnego" Framauro oraz omawianego czynnego The Ryszard Kramarski Project, lideruje przede wszystkim najbardziej rozpoznawalnej formacji Millenium. Oprócz tego profesjonalnie spełnia się jako wydawca płytowy względem szerokiego grona artystów neo-progresywnych, choć nie tylko, bo i również urzędują w jego katalogu jazz-rockowi Jerzy Górka Artkiestra czy hard rockowi White Highway.
I jeszcze jedno, nie należy mylić obecnej tu Karoliny Leszko z identycznie zwącą się (choć tamta legitymizuje się jeszcze dodatkowym drugim nazwiskiem Tyszczyńska) wokalistą budzącego kontrowersje Złotego Maanamu.
Polski szeroko pojęty art rock ma się naprawdę nieźle, pomimo iż od dawna brakuje na jego scenie Exodusu czy Abraxas, a Collage od czasu reaktywacji i po roszadach personalnych, tylko koncertują (ostatnio nawet ze Stevem Rotherym), nie płodząc owocu fonograficznego. Na szczęście efektywnie mają się dobrze Albion, Amarok, Riverside bądź legendarni RSC czy SBB. Warto zatem czasem zajrzeć do ich muzycznego mieszkanka, i zapytać: co słychać?
Andrzej Masłowski
"NAWIEDZONE STUDIO"
w każdą niedzielę od godz. 22.00 do 2.00
na 98,6 FM Poznań
"Nawiedzone Studio dla tych, którzy wiedzą, co w muzyce najpiękniejsze"
==================================
Grupa na Facebooku:
"Nawiedzone Studio - Słuchacze"